Dieta na zdrowe włosy. Jak przeciwdziałać wypadaniu?

Piękne, błyszczące, zdrowe włosy to marzenie wielu z nas. Troska o nie, dbałość i ochrona przed czynnikami mogącymi je uszkodzić, dla dużego grona ludzi jest priorytetem. Niestety, dla większości ich kondycja pozostawia wiele do życzenia, a my sami nie jesteśmy zadowoleni z tego, jak one wyglądają. I mimo usilnego stosowania kosmetyków, mimo dużej o nie troski, okazuje się, że wcale nie prezentują się one jak te, które oglądamy na pierwszych stronach gazet czy w internecie. Czym więc to może być spowodowane? Jaka jest tego przyczyna?

Tak naprawdę na ten stan może składać się wiele czynników, a jednym z nich jest nasza dieta. To, co jemy może mieć ogromne znaczenie, jeśli chodzi o kondycję skóry głowy, ale i wpływ na włosy. Wszystko to, co ląduje na naszym talerzu, ma ogromne znaczenie nie tylko dla naszego zdrowia, dobrego samopoczucia, czy idealnej wagi, ale również takich małych detali, jak chociażby nasze włosy. Co jeść na porost włosów? Co jeść na wypadające włosy? Jakie produkty stosować na piękne włosy? Na te wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w tym właśnie artykule.

Jak wygląda cykl życia włosa?

Zanim zaczniemy skupiać się na określonych składnikach pokarmowych, z całą pewnością trzeba dowiedzieć się nieco więcej na temat tego, jak wygląda cykl życia włosa. I tak wyróżnić możemy trzy fazy: anagenową, katagenową i telogenową. W pierwszej włos wzrasta i faza trwa około 3 – 4 lat. W drugiej włos opuszcza opuszkę włosową, gdzie przechodzi w tak zwany czas odpoczynku i ten okres trwa około 3 tygodni. W trzeciej fazie, włos przesuwa się ku górze i wypada. Ten stan trwa około 3 miesięcy. Wszystko kręci się dookoła. Na piękne włosy wpływ ma wiele czynników, jednak faz tych w żaden sposób nie jesteśmy w stanie przeskoczyć czy też zatrzymać.

Produkty kosmetyczne do włosów

W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na produkty, które mają na celu wprowadzić w organizmie takie zmiany, które przyczynią się do poprawy jakości i kondycji włosów. Na rynku dostępne są różnego rodzaju kosmetyki, a zawarte w nich składniki mają a celu wspomóc łamliwe i zniszczone włosy. Liczne witaminy i minerały, w tym seria witamin z grupy B, odpowiednie składniki mineralne. To wszystko ma sprawić, że nasze włosy nagle będą lepsze.

Czytaj dalej: Profolan to Oszustwo? Analiza opinii i recenzja

Kupujemy więc szampony, stosujemy różnego rodzaju odżywki, wybieramy odpowiednie kosmetyki. Nakładamy na włosy dziesiątki specyfików licząc, że nasze włosy będą ładniejsze, ale też i bardziej zdrowe. Trzeba tutaj jednak bardzo uważać, gdyż wielu producentów ,,cudownych kosmetyków na włosy“, po prostu stosuje tanie chwyty marketingowe, a tak naprawdę wszelkie ich produkty niewiele mają wspólnego z naprawą włosów, z wpływaniem na kondycję włosów, na ich wygląd, grubość, czy blask. Jeśli chcemy kupować kosmetyki, warto stawiać na te w pełni naturalne, które mają w swoim składzie takie rośliny, które na wypadanie włosów okazują się być nieodzowne.

Łysienie – odwieczny problem wielu ludzi

Łysienie jest to odwieczny problem, który w większym stopniu dotyka mężczyzn, ale który i dotyczy kobiet. Włosy wypadają nam na potęgę, stają się coraz rzadsze, a na głowie pojawia się coraz bardziej widoczna skóra. Znajomy widok? Na początku należy przede wszystkim zwrócić uwagę na rodzaje łysienia.

Łysienie
Łysienie
  • Łysienie telegonowe dotyczy przerzedzenia się włosów, które to spowodowane jest zbyt dużą ilością przejścia ich w tym samym czasie przez fasę telegonową. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być gorączka, stres, utrata wagi, poród, czy też niedobór określonych witamin czy składników odżywczych.
  • Łysienie androgenowe dotyczy zbyt nadmiernej ilości androgenów. Częściej to ma miejsce u mężczyzn, niż u kobiet. Panowie przechodzą ten stan po 20 – 30 roku życia, kobiety po menopauzie. Następuje zmniejszenie ukrwienia, co spowalnia wzrost włosa i zanik mieszka, przez co taki włos wypada.
  • Łysienie plackowate dotyczy zazwyczaj podłoża genetycznego, ale i związane to może być z chorobami autoimmunologicznymi, w tym cukrzycą typu 1, chorobą Hashimoto, czy reumatoidalnym zapaleniem stawów. Można tutaj zastosować odpowiednie leczenie pod okiem specjalisty.

Co jeść na zdrowe włosy?

Jeśli chcemy zmienić wygląd naszych włosów i poprawić ich kondycję, a do tego zahamować proces wypadania włosów, z pewnością to, co znajdzie się w naszej diecie będzie miało ogromne znaczenie. Odpowiednia bowiem dieta na wypadanie włosów może okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Jak więc wygląda dobrze skomponowana dieta na włosy? Jak wygląda dieta na gęste włosy? Czy aby mieć mocne włosy trzeba stawiać na konkretne produkty?

Tak naprawdę podstawa jest zdrowa, zbilansowana i różnorodna dieta, a więc to, co powinien wybierać każdy z nas. Niezbędne w tej diecie są oczywiście warzywa, które tak naprawdę powinny stanowić 50% naszego dziennego zapotrzebowania na jedzenie. Każda, zawarta w nich witamina działa na zdrowie, na wygląd i na włosy, które w szybkim czasie zyskają zdecydowanie lepszy wygląd. Co dalej? Na pewno niezbędne są orzechy i ryby, które zawierają zdrowe tłuszcze, niezbędne do prawidłowej pracy całego organizmu. Warto wprowadzić do diety również i płatki owsiane, które wpływają na każdy aspekt naszego funkcjonowania i na pewno dzięki nim można jeszcze bardziej cieszyć się doskonałą kondycją i ciała i włosów. Idealne dla włosów są także pestki dyni. Znajdziesz w nich nie jeden, jakże cenny składnik, który przyczynia się do poprawy wyglądu naszych włosów.

Co jeść na włosy w dalszym naszym menu? Jeśli chodzi o wypadanie włosów dieta, bez wątpienia wartymi uwagi produktami są: mięso, wątróbka, ciemne pieczywo, a także jajka, różnego rodzaju kasze oraz sery podpuszczkowe. Są one źródłem cynku, a ten bierze udział w wielu reakcjach enzymatycznych, które to odpowiedzialne są między innymi za kondycję skóry i włosów. Jeśli cynku jest za mało, włosy wypadają.

Kolejną grupą produktów są podroby, wspomniane ryby i owoce morza, a także orzechy brazylijskie oraz nasiona roślin strączkowych i grzyby. To one są źródłem selenu, który w diecie powinien się znaleźć. Jeśli jest go w organizmie zbyt mało, dochodzi do hipopigmentacji włosów i ich wypadania.

Zastanawiając się dalej, jaka dieta na porost włosów będzie dobra, to na pewno i taka, w której znajdzie się duża ilość biotyny, bo właśnie ona powinna stanowić główny punkt, gdy w grę wchodzi dieta na wypadające włosy i na chęć szybszego ich wzrostu. Biotyna znajduje się w stanie wolnym w produktach spożywczych, ale możemy ją otrzymać także w formie suplementacji. Gdzie jest jej najwięcej? W mleku, w warzywach, w mięsie, w zbożach, w jajkach czy też w drożdżach.

Czytaj dalej: Follixin na wypadanie włosów. Recenzja i Analiza produktu

Podsumowanie

Jeśli zastanawiamy się nad tym, co jeść żeby włosy nie wypadały, bądź jaka będzie idealna dieta dla włosów, które się łamią, są rzadkie i pozbawione blasku, to z pewnością warto zwrócić uwagę na produkty takie jak powyżej. Powinno się je wkomponować w swoje codzienne menu, w naszym codziennym odżywianiu się. Jeśli będziemy konsekwentni w swoim żywieniu, na pewno dieta na włosy jadłospis spełni nasze wymagania i oczekiwania, a my szybko zobaczymy pierwsze efekty naszych usilnych starań. Odpowiadając sobie więc na pytanie co jeść aby włosy nie wypadały, nikogo nie zaskoczymy mówiąc, iż wszystko to, co zdrowe. Produkty bogate w omega-3, żelazo, aminokwasy, produkty, w których znajdziemy dużo witaminy C, witaminy z grupy B czy białka.

Dieta na włosy
Dieta wegańska przeciw wypadaniu włosów. Źródło: Youtube.com

Wybierz dobry rodzaj oleju, postaw na szpinak będący źródłem żelaza, stawiaj na pieczywo pełnoziarniste. Jeśli chcesz zadbać o swoje włosy, w tym przypadku musisz działać kompleksowo. Pamiętaj – najlepiej na stan włosów i na wzrost włosów będzie działało to, co ląduje na Twoim talerzu. Miej to na uwadze, gdy zaczniesz sięgać po coś niezdrowego. Co jeść na wypadanie włosów? Same dobre, pełnowartościowe i odpowiednie produkty!

Źródła:

    1. Mechanizm wypadania włosów – fazy i cykl wzrostu włosa. Artykuł ze strony Biotebal.pl [Dostęp: 07.08.2019]
    2. Wszystkie rodzaje łysienia. Artykuł ze strony Trycholog.eu [Dostęp: 07.08.2019]
    3. Łysienie i wypadanie włosów – jakie leczenie wybrać? Wywiad ze strony Wyborcza.pl [Dostęp: 07.08.2019] http://wyborcza.pl/TylkoZdrowie/7,137474,21595747,lysienie-i-wypadanie-wlosow-jaka-metode-leczenia-wybrac.html
    4. Faruk, S. R., Chowdhury, M. K., & Kamal, B. (2018). Hair Loss Management.
      https://asclepiusopen.com/clinical-research-in-dermatology/volume-1-issue-1/5.php
    5. Finner, A. M. (2013). Nutrition and hair: deficiencies and supplements. Dermatologic clinics31(1), 167-172.
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23159185
    6. Goldberg, L. J., & Lenzy, Y. (2010). Nutrition and hair. Clinics in Dermatology, 28(4), 412–419.
      https://www.cidjournal.com/article/S0738-081X(10)00062-3/abstract
    7. Jarosz, M., Rychlik, E., Stoś, K., Wierzejska, R., Wojtasik, A., Charzewska, J., … & Chwojnowska, Z. (2017). Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia.
      https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf
    8. Patel, D. P., Swink, S. M., & Castelo-Soccio, L. (2017). A review of the use of biotin for hair loss. Skin appendage disorders3(3), 166-169.
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28879195
    9. Banihashemi, M., Nahidi, Y., Meibodi, N. T., Jarahi, L., & Dolatkhah, M. (2016). Serum vitamin D3 level in patients with female pattern hair loss. International journal of trichology8(3), 116.
      https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03154528
    10. Zanzottera, F., Nobile, V., Bizzaro, B., & Michelotti, A. (2017). Efficacy of a Nutritional Supplement, Standardized in Fatty Acids and Phytosterols, on Hair Loss and Hair Health in both Women and Men. J Cosmo Trichol3(121), 2.
      https://www.omicsonline.org/open-access/efficacy-of-a-nutritional-supplement-standardized-in-fatty-acids-and-phytosterols-on-hair-loss-and-hair-health-in-both-women-and-m-2471-9323-1000121.php?aid=90343
    11. Asgarpanah, J., & Roohi, E. (2012). Phytochemistry and pharmacological properties of Equisetum arvense L. Journal of Medicinal Plants Research6(21), 3689-3693.
      https://www.researchgate.net/publication/235671908_Phytochemistry_and_pharmacological_properties_of_Equisetum_arvense_L
    12. Al-Snafi, A. E. (2017). The pharmacology of Equisetum arvense-A review. IOSR Journal of Pharmacy7(2), 31-42.
      http://iosrphr.org/papers/v7i2V1/D0702013142.pdf
    13. Semalty, M., Adhikari, L., Semwal, D., Chauhan, A., Mishra, A., Kotiyal, R., & Semalty, A. (2017). A Comprehensive Review on Phytochemistry and Pharmacological Effects of Stinging Nettle (Urtica dioica). Current Traditional Medicine3(3), 156-167.
      http://www.eurekaselect.com/node/152054/article/a-comprehensive-review-on-phytochemistry-and-pharmacological-effects-of-stinging-nettle-urtica-dioica
    14. Stass, D. (2007). U.S. Patent No. 7,205,009. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.

Autorem artykułu jest Monika Więckowska

Dieta na zdrowe włosy. Jak przeciwdziałać wypadaniu? 2Konsultantka dietetyczna.

✓ Zweryfikowany

Wasze opinie i komentarze On Dieta na zdrowe włosy. Jak przeciwdziałać wypadaniu?

  • Bardzo ciekawe porady, może mi na coś się przydadzą. Trochę się obawiam, że zaczną mi wypadać włosy, dlatego chciałabym jakoś temu przeciwdziałać.

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.