Przejdź do treści

Dlaczego mam cały czas wzdęty brzuch?

Wzdęcia to uwalnianie gazów z żołądka przez nos i usta. Gaz składa się w około 79% z azotu i około 21% z dwutlenku węgla, dlatego nieprzyjemnie pachnie. Jest to spowodowane różnymi rzeczami, takimi jak jedzenie, picie, palenie i ćwiczenia. Kiedy te rzeczy współpracują ze sobą, tworzą „flatus” (flatus = wzniesienie), czyli wydychane powietrze.

Istnieją dwa rodzaje wzdęć: dobrowolne i mimowolne. Umyślne wzdęcia mają miejsce, gdy celowo wypuszczasz gazy (zwykle w celu złagodzenia dyskomfortu lub dla wartości komediowej). Mimowolne wzdęcia mają miejsce, gdy gazy ulatniają się z odbytu bez Twojej wiedzy lub chęci. Zwykle dzieje się tak, gdy śpisz lub po zjedzeniu niektórych pokarmów. Zazwyczaj na wzdęcia pomaga stosowanie różnych preparatów w różnych formach (tabletkach, syropach, kapsułkach itp.). Dostępne są w wielu aptekach, najszerszy asortyment posiada Wapteka i tam też można odszukać wszystkie możliwe formy produktów dostępne przez internet.

Objawy wzdęć

Istnieje wiele różnych objawów wzdęć, ale najczęstszym objawem jest wzdęcia żołądka. To uczucie może być spowodowane różnymi rzeczami, takimi jak nadmierne jedzenie lub picie zbyt dużej ilości napojów gazowanych. Inne objawy wzdęć to odbijanie, przepuszczanie gazów i ból brzucha. Jeśli wystąpi którykolwiek z tych objawów, ważne jest, aby udać się do lekarza, aby wykluczyć jakiekolwiek poważne schorzenia. Możemy wyróżnić trzy objawy wzdęć:

  • Objaw 1: Wzdęcia lub wzdęcia brzucha – to główny objaw wzdęć. Jest to spowodowane uwięzionymi gazami w żołądku, które naciskają na ściany żołądka. Może to być spowodowane nadmiernym jedzeniem lub piciem zbyt dużej ilości napojów gazowanych. Możesz również zauważyć, że po posiłku czujesz się jak balon.
  • Objaw 2: Odbijanie to kolejny objaw gazu. Odbijanie jest spowodowane nadmiarem gazu, który nagromadził się w żołądku. Odbijanie może być również spowodowane połknięciem zbyt dużej ilości powietrza podczas żucia gumy lub jedzenia fast foodów.
  • Objawy 3: Puszczanie gazów jest trzecim i najczęstszym objawem wzdęć. Przechodzenie gazu jest spowodowane połknięciem powietrza do żołądka. To powietrze przechodzi następnie przez przewód pokarmowy i wychodzi z odbytu jako gaz.
Podobny artykuł:  Ketobooster kapsułki – opinie, skład, cena, gdzie kupić?

Wzdęcia - objawy

Istnieje wiele możliwych przyczyn wzdęcia żołądka, a jedną z nich może być wzrost ilości gazów w jelitach. Może to być spowodowane różnymi czynnikami, w tym nietolerancją laktozy, przejadaniem się lub spożywaniem zbyt dużej ilości niektórych pokarmów. Jeśli regularnie doświadczasz wzdęć, ważne jest, aby porozmawiać z lekarzem, aby wykluczyć wszelkie podstawowe schorzenia. W międzyczasie możesz zrobić kilka rzeczy, aby zmniejszyć dyskomfort. Unikanie pokarmów wytwarzających gazy, takich jak fasola i brokuły, picie dużej ilości wody i regularne ćwiczenia fizyczne mogą pomóc zmniejszyć wzdęcia.

Istnieje wiele przyczyn wzrostu ilości gazów w jelitach. Jednak najczęstszą przyczyną jest nagromadzenie pokarmu w żołądku. Kiedy tak się dzieje, żołądek wytwarza więcej kwasu, aby rozłożyć pokarm. Może to prowadzić do wzdęć i dyskomfortu.

Inną częstą przyczyną gazu jest zbyt szybkie jedzenie. Kiedy jesz zbyt szybko, połykasz powietrze wraz z jedzeniem. To powietrze zostaje uwięzione w twoich jelitach i prowadzi do gazu.

Wreszcie, niektóre pokarmy mogą również powodować gaz. Pokarmy bogate w błonnik lub węglowodany mogą fermentować w jelitach i wytwarzać gaz. Pokarmy takie jak fasola, brokuły i kapusta są częstymi winowajcami.

Jak zdiagnozować wzdęcia?

Obecnie nie ma dokładnych metod oceny na wzdęcia. Diagnoza polega zazwyczaj na subiektywnym zgłoszeniu objawów przez pacjenta i szczegółowej historii wszelkich zmian w diecie i nawykach jelit.

Istnieje wiele różnych diagnoz wzdęć, ale najczęstszym jest IBS lub zespół jelita drażliwego. IBS to zaburzenie, które atakuje jelito grube i powoduje ból brzucha, wzdęcia, gazy, biegunkę i zaparcia. Lekarz może zalecić osobie z IBS przyjmowanie probiotyków lub dietę bogatą w błonnik. Jeśli regularnie doświadczasz wzdęć, ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem, aby mógł wykluczyć inne podstawowe schorzenia.

Jakie są najczęstsze przyczyny wzdęć?

Istnieje wiele możliwych przyczyn wzdęcia żołądka. Niektóre przyczyny są częstsze niż inne.

Podobny artykuł:  Aronia: Odchudzające właściwości i wartości odżywcze

Jedną z najczęstszych przyczyn wzdęcia żołądka jest gaz. Kiedy jemy, połykamy powietrze wraz z pożywieniem. To powietrze ucieka z naszych ust, kiedy bekamy. Jednak część powietrza dostaje się do naszych jelit i tam zostaje uwięziona. To uwięzione powietrze sprawia, że nasze żołądki są pełne i wzdęte.

Inną częstą przyczyną wzdęcia żołądka są zaparcia. Kiedy mamy zaparcia, jedzenie porusza się wolniej przez nasze jelita. Daje to naszemu organizmowi więcej czasu na wchłonięcie wody z pożywienia, co sprawia, że nasz stolec jest twardszy i bardziej suchy. Twardszy stolec zajmuje więcej miejsca w naszych jelitach, co może powodować uczucie pełności i wzdęcia żołądka.

Wreszcie niektóre pokarmy i napoje mogą powodować wzdęcia.

Czy dieta może pomóc w pozbyciu się wzdęć?

Wzdęcia i wzdęcia to częste problemy, które mogą być spowodowane różnymi czynnikami, w tym dietą. Istnieją pewne zmiany w diecie, które mogą pomóc zmniejszyć wzdęcia i wzdęcia.

Niektóre pokarmy są bardziej podatne na wzdęcia i wzdęcia niż inne. Pokarmy bogate w błonnik mogą powodować gazy i wzdęcia, ponieważ nie są całkowicie rozkładane w układzie pokarmowym. Pokarmy zawierające sorbitol, alkohol cukrowy, mogą również powodować gazy i wzdęcia. Należą do nich owoce, takie jak jabłka, gruszki i brzoskwinie, a także guma bez cukru i cukierki.

Wzdęcia - dieta

Istnieje kilka prostych zmian w diecie, które mogą pomóc zmniejszyć wzdęcia i wzdęcia. Pomocne może być unikanie pokarmów bogatych w błonnik lub sorbitol. Pomocne może być również częstsze spożywanie mniejszych posiłków, a także unikanie napojów gazowanych.

Zwykle zależy to od:

  • Pośpiesznego konsumowania posiłki
  • Prowadzenia konwersacji podczas posiłku
  • Palenia papierosów
  • Żucia gumy

Najbardziej tolerowane produkty to:

  • Jajka
  • Mięso oraz drób i ryby
  • Owoce
  • Warzywa
  • Ryż
  • Jogurt

Najczęściej już same zmiany w diecie mogą pomóc w zlikwidowaniu wzdęć. Spożywanie świeżych produktów bez konserwantów może pomóc w samopoczuciu.

Monika Wieckowska

✓ Zweryfikowany
Monika Wieckowska

Licencjonowany dietetyk, ukończony kierunek na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, aktualnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich. Trener personalny.
Zainteresowania: Dietetyka i odchudzanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *