Dieta SIRT – Na czym polega? Zasady diety Adele

W dzisiejszych czasach w Internecie możemy znaleźć różnego rodzaju diety, które gwarantują nam osiągnięcie upragnionej sylwetki. Dopóki jednak nie zobaczymy na własne oczy efektów tej diety, ciężko będzie nam uwierzyć, że jest ona skuteczna. Ostatnimi czasy coraz bardziej popularna staje się dieta sirt, która swój rozgłos zawdzięcza Adele. Znana artystka ujawniła niedawno, że to właśnie dzięki diecie sirt pozbyła się około 45 kg. W czym tkwi sekret diety sirt? Odpowiedź znajdziecie w poniższym artykule.

Spis treści

Dieta sirt – co to?

Dieta sirt to nowoczesna metoda na odchudzanie, opracowana przez dwóch naukowców z Uniwersytetu w Surrey w Anglii – Aidan Goggins i Glen Matten. Sekret, a zarazem skuteczność diety polega na zmniejszeniu ilości spożywanych kalorii, z jednoczesnym spożyciem bogatych w sirtuiny – zielonych koktajli.

Na czym polega dieta SIRT?

diet SIRT AdeleW odróżnieniu od innych metod odchudzania, przy diecie sirt większą rolę odgrywa to,
o jakie składniki należy wzbogacić naszą codzienne menu, niż to jakie produkty należy w niej ograniczyć bądź całkowicie wyeliminować. Pomysłodawcy diety sirt podzielili ją na cztery etapy, przechodzone w dwóch fazach. Wspomniana eliminacja produktów występuje tylko w pierwszym etapie, w którym to rezygnujemy wyłączeniu ze spożywania produktów przetworzonych np. jedzenie „śmieciowe” oraz tych produkowane z białej mąki. W dalszych etapach co prawda mocno ograniczamy ilość kalorii, przy czym jest to jedynie zabieg chwilowy. W każdym z etapów diety ważne są trzy kwestie tzn. jak długo trwa etap, ile dostarczamy do organizmu kalorii oraz jakie posiłki spożywamy. Etapy prezentują się następująco:

Etap nr 1:

  • Jak długo trwa: 1–3 dzień diety.
  • Ile spożywamy kalorii: 1000 kcal.
  • Rodzaje posiłków: 3 koktajle sirtuinowe i 1 posiłek sirtuinowy.

Etap nr 2

  • Jak długo twa: 4 – 7 dzień diety.
  • Ile spożywamy kalorii: 1500 kcal.
  • Rodzaje posiłków: 2 koktajle sirtuinowe i 2 posiłki sirtuinowe.

Koniec fazy I

Etap nr 3

  • Jak długo trwa: 8–14 dzień diety.
  • Ile spożywamy kalorii: brak dokładnych wskazań i zaleceń kalorycznych.
  • Rodzaje posiłków: 3 główne posiłki, do tego 1–2 przekąski i obowiązkowo jeden koktajl sirtuinowy.

Etap nr 4

  • Jak długo trwa: od 15. dnia.
  • Ile spożywamy kalorii: brak dokładnych wskazań i zaleceń kalorycznych.
  • Rodzaje posiłków: obowiązkiem są posiłki bogate sirtuiny i zielone koktajle, brak zaleceń co do ilości posiłków.

Koniec fazy II

Dla kogo dieta sirtfood?

Co do zasady, dietę sirtfood może stosować każdy. Niemniej wyszczególnić można pewny grupy, którym jest ona zalecana, a także osoby, dla których stosowanie diety sirtfood może wywołać więcej szkód, niż korzyści. Dieta sirtfood przeznaczona jest w szczególności dla osób z nadwagą i otyłością, tj. tych, u których wskaźnik BMI przekracza 20, ponieważ głównym celem diety jest redukcja masy ciała. Należy jednak pamiętać, że w przypadku cierpienia na choroby przewlekłe, zanim zaczniemy stosować dietę, naszym obowiązkiem jest wcześniejsza wizyta u lekarza. Osoby o niskiej masie ciała, ale także dzieci, kobiety w ciąży, karmiące oraz te, które planują założyć rodzinę, to grupy osób, którym stanowczo odradza się stosowanie diety sirtfood. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że faza pierwsza diety sirt jest ubogokaloryczna i nie zawiera wielu składników odżywczych. Takim osobom poleca się jednak uzupełnienie jadłospisu o produkty sirtuinowe, ponieważ mają one korzystny wpływ na nasz organizm.

Czytaj też: Tabletki na odchudzanie – Cechy i właściwości >>

Zasady diety SIRT

Forma i sposób spożywania posiłków w czasie diety sirt nie różni się od trybu zalecanego m.in. przez WHO, tzn. w czasie dnia powinniśmy spożyć od 4 do 5 posiłków,
w regularnych odstępach czasowych, nie krócej niż 1,5 godziny. W przypadku diety sirt, szczegółowe wytyczne co do menu obejmują pierwsze 3 tygodnie diety, natomiast później następuje stopniowe rozluźnienie. Pierwszy tydzień składa się głównie z koktajlów opartych na warzywach i owocach – w szczególności rukoli, szpinaku i jarmużu. Drugi tydzień diety, nazywany fazą utrzymania diety, oparty jest na spożywaniu dwóch koktajli i posiłków dziennie, niemniej kaloryczność nie może przekroczyć 1500 kcal. Trzeci tydzień diety sirt składa się z trzech posiłków i jednego koktajlu dziennie. W tym tygodniu nie obowiązują już jakiekolwiek obostrzenia kaloryczne, przy czym zaleca się utrzymywanie deficytu kalorycznego.

Co najważniejsze, jako że podstawą diety sirtuinowej są głównie produkty pochodzenia roślinnego takie jak warzywa, owoce, zioła czy też przyprawy o prozdrowotnych właściwościach, to stosując ją, nie musimy martwić się, że nasz stan zdrowia znacznie się pogorszy lub też doświadczymy tzw. efektu jo-jo. Na chwilę obecną nie stwierdzono, by dieta sirt powodowała jakiejkolwiek skutki uboczne, przy czym, jak już wspomniano ważną kwestią jest również, to czy jesteśmy osobami zdrowymi tzn. czy np. nie mamy chorób przewlekłych, lub też czy nasz obecny stan np. ciąża, nie jest umieszczone w kategorii sytuacji, dla których dieta sirt nie jest wskazana.

Produkty w diecie sirt

Jako, że podstawą diety są sirtuiny, jadłospis powinien zawierać produkty, które dzięki swym właściwościom, aktywują białka sirtuinowe. Tym samym głównym trzonem diety sirt są bogate w polifenole warzywa i owoce. Szczegółowa lista zalecanych produktów na diecie sirt wygląda następująco:

  • Warzywa: biała cebula, rzeżucha, szalotka, szparagi, karczochy, bób, fasola, jarmuż, szpinak, żółta cykoria, endywia.
  • Owoce: jabłka, maliny, czarne porzeczki, czerwone winogrona, żurawina, jeżyny, śliwki.
  • Orzechy i nasiona: kasztany, orzeszki ziemne, orzechy pekan, nasiona słonecznika, nasiona chia, pistacje.
  • Zboża: komosa ryżowa.
  • Zioła i przyprawy: imbir, mięta, oregano, szczypiorek, tymianek i ostra papryka.
  • Napoje: woda, herbaty: biała, zielona, czarna, czerwone wino.
  • Inne produkty: tłuste ryby, jajka, mięso, nabiał, gorzka czekolada (ze względu na antyoksydanty).

Przykładowe menu na 7 dni

Dla tych bardziej leniwych przygotowaliśmy przykładowy plan diety sirt na 7 dni:

Dzień 1:

  • Śniadanie: Koktajl plus jabłka z płatkami owsianymi.
  • Drugie śniadanie: Zielony koktajl.
  • Obiad: Kotleciki z soczewicy i kaszy gryczanej.
  • Kolacja: Kanapki z twarożkiem z tofu i szczypiorku, lampka wina czerwonego.

Dzień 2

  • Śniadanie: Owsianka z jabłkiem i orzechami.
  • Drugie śniadanie: Zielony koktajl.
  • Obiad: Łosoś w posypce z orzechów włoskich z batatami.
  • Kolacja: Sałatka z mozzarellą suszonymi pomidorami, lampka wina.

Dzień 3

  • Śniadanie: Owsianka z czekoladą gorzką i malinami.
  • Drugie śniadanie: Zielony koktajl.
  • Obiad: Kurczak nadziewany szpinakiem i kaparami.
  • Kolacja: Risotto na czerwonym winie.

Dzień 4

  • Śniadanie Jaglanka z grejpfrutem i borówkami.
  • Drugie śniadanie: Zielony koktajl.
  • Obiad: Zapiekanka z indyka, szpinaku i pomidorów.
  • Kolacja: Schab w winie i brokuły.

Dzień 5

  • Śniadanie: Jaglanka z borówkami i pomarańczą.
  • Drugie śniadanie: Zielony koktajl.
  • Obiad: Indyk z kurkumą, surówka z cebuli i ogórka.
  • Kolacja: Zapiekanka ze szparagami i rukolą.

Dzień 6

  • Śniadanie: Koktajl mleczny z porzeczek i truskawek.
  • Drugie śniadanie: Zielony koktajl.
  • Obiad: Zapiekanka z kurczakiem i pomidorami.
  • Kolacja: tofu z jarmużem.

Dzień 7

  • Śniadanie: Owsianka z czekoladą gorzką i orzechami włoskimi.
  • Drugie śniadanie: Zielony koktajl.
  • Obiad: Zrazy wołowe na rukoli z ziemniakami.
  • Kolacja: Bataty z oregano i lampka wina czerwonego.

Jak działają sirtuiny i czym właściwie są?

Sirtuiny występującą w organizmie białka, aktywnie uczestniczące w procesach regulowaniu metabolizmu oraz mające wpływ na kontrolę stanu zapalnego, a także procesy starzenia się. Im więcej sirtuin w organizmie, tym człowiek wolniej się starzeje i szybciej pozbędzie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Ponadto, sirtuiny zwiększają wrażliwość komórek na insulinę oraz wzmacniają białka mięśniowe, przez co im większa ilość tych w organizmie, tym większą mamy gwarancję zachowania masy mięśniowej podczas redukcji spowodowanej dietą. Jako ciekawostkę warto wskazać, że sirtuiny nazywane są przez wielu jako „białka długowieczności”, a to właśnie dlatego, że ich aktywność związana jest przede wszystkim z procesem wzrostu i regeneracji komórek oraz szeroko rozumianym metabolizmem.

Szczegółowo wskazuje się, że sirtuiny oddziałują na nasz organizm w ten sposób, że:

  1. Regulują poziom glukozy i insuliny w organizmie.
  2. Hamują proces starzenia się organizmu (na poziomie komórkowym).
  3. Partycypują w procesie odbudowy uszkodzonego materiału genetycznego.
  4. Pozytywnie wpływają na metabolizm poprzez zwiększenie intensywności spalanie tłuszczu.
  5. Usprawniają pracę hormonów tarczycy.
  6. Zwalczają wolne rodniki będące przyczyną chorób układu krążenia czy skóry oraz nowotworów.

Dlaczego dieta SIRT pozwala schudnąć?

Pozostaje pytanie: w czym tkwi sekret diety sirt? Jak już wielokrotnie wspominano, dieta sirt korzystnie wpływa na metabolizm, co w efekcie prowadzi do utraty zbędnych kilogramów. Ale dlaczego tak się dzieje? Powody są następujące:

  1. Wzbogacenie codziennej diety o produkty, będące bogatym źródłem sirtuin, nie tylko odżywia organizm, ale jednocześnie zapewnia mu wiele składników odżywczych jak np. błonnik pokarmowy, polifenole, witaminy oraz minerały.
  2. Regulowana ilość kalorii, w tym brak gwałtownego ograniczenia kaloryczności posiłków ułatwia stosowanie diety oraz chroni nas przed tzw. efektem jo-jo*.
  3. Dieta sirt nie tylko intensyfikuje proces spalania tkanki tłuszczowej, ale nie prowadzi do ubytków jeśli chodzi o ilość tkanki mięśniowej, przez co dieta jest dobrym rozwiązaniem dla tych, których celem jest poprawa sylwetki ciała, ale także lepsze samopoczucie oraz lepsza kondycja fizyczna.

*Przyjmuje się, że 1500 kcal to dla większości osób optymalna ilość kalorii dostarczana organizmowi na diecie.

Metamorfoza Adele z dietą sirt

Dalej nie jesteś przekonany? Oczywistym jest, że najlepszy dowód to naoczny dowód. Wobec ilości danych przetwarzanych w sieci oraz skali fałszywych treści, znaleźć można jednak informacje potwierdzone i wiarygodne. W przypadku diety sirt, takim dowodem jest metamorfoza Adele. Dla tych nieświadomych skali przemiany artystki, informujemy, że Adele z okazji swoich 32-gich urodzin wrzuciła do sieci swoje zdjęcie. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że piosenkarka chwali się swoją szczupłą sylwetką, co dla osób, które śledzą twórczość Adele od początku, było na pewno sporym zaskoczeniem. Adele, jak sama przyznaje, schudła około 45 kilogramów, a zawdzięcza to, jak mówi, diecie sirt! Były trener gwiazdy zdradził, że kobieta w przemianę włożyła całe swoje serce, przy czym jej podstawowym celem nie było odchudzanie, lecz prowadzenie zdrowego trybu życia, dlatego też najlepszym rozwiązaniem była dieta sirt.

Czytaj też: Motywujące metamorfozy – Efekty odchudzania >>

Źródła:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6386230/
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S002228360400141X?via%3Dihub
  3. http://news.mit.edu/2000/guarente
  4. Kamila Siedlecka, Wojciech Bogusławski, Sirtuiny — enzymy długowieczności?, „Gerontologia Polska”, 13 (3), s. 147–152

Autorem artykułu jest Monika Więckowska

Dieta SIRT - Na czym polega? Zasady diety Adele 2Konsultantka dietetyczna.

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.