Dieta Cambridge – dieta na odchudzanie

W diecie Cambridge chodzi o przygotowywanie przemysłowo i sproszkowanych napoi oraz zup. Wszystkie mają w sobie mało kalorii. Jest niezwykle prosta w stosowaniu, a dodatkowo możemy liczyć na utratę nawet 2.5 kg tygodniowo. Czy jest ona w pełni zdrowa? O tym wszystkim poniżej.

W rzeczywistości jest to komercyjna metoda odchudzania, w której spożywa się tylko gotowe posiłki o określonej kaloryczności. Są to napoje, zupy, owsianki, batony i dania gotowe. Co ważne można je kupić tylko i wyłącznie u konsultanta współpracującego z firmą dystrybuującą posiłki Cambridge. Tych saszetek nie zakupimy w supermarketach czy aptekach.

Dieta CambridgeJest to bardzo niskokaloryczna dieta. Z powodzeniem można zakwalifikować ją do diet płynnych i wysokobiałkowych. Największą popularność zyskała ona w latach 80-tych w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Dieta Cambridge została opracowana w latach 60-tych XX wieku przez Alana Howarda – pracownika naukowego Uniwersytetu Cambridge. Zajmował się on tematyką nadwagi i otyłości. Wraz z Ianem McLean-Baird – lekarzem z West Middlesex Hospital próbowali wymyślić gotowe posiłki pozwalające ludziom schudnąć szybko, bez utraty masy mięśniowej, utrzymując łagodną ketozę, czyli stan, w którym organizm jako źródło energii zużywa tłuszcz zamiast węglowodanów, a przy tym dostarczające odpowiednią dla zachowania zdrowia ilość składników mineralnych i witamin.

Spis treści

Jakie są zasady tej diety?

Bycie na wspomnianej diecie polega na spożywaniu tylko i wyłącznie gotowych posiłków takich jak owsianki, napoje czy zupy. Ważne jest to, aby pamiętać o tym, że ta dieta nie może zostać przeprowadzona bez kontaktu z przedstawicielem Programu Cambridge, gdyż jedynie u niego można zaopatrzyć się w saszetki z posiłkami. Obecnie są dwie wersje tej diety, ale obie polegają dokładnie na tym samym. W Brytyjskiej wersji diety Cambridge chodzi o to aby:

  • przed przystąpieniem do właściwego odchudzania przez 7-10 dni należy samodzielnie ograniczać ilość spożywanego jedzenia,
  • następnie przez maksymalnie 4 tygodnie stosuje się dietę o kaloryczności od 415 kcal do 550 kcal. Drobne kobiety spożywają 3 posiłki Cambridge, a wysokie kobiety i mężczyźni – 4 posiłki,
  • po okresie odchudzania następuje stabilizacja, podczas której posiłkami Cambridge zastępuje się 2-3 posiłki konwencjonalne. Kaloryczność diety wzrasta stopniowo od 1000 kcal do 1500 kcal dziennie,
  • utrzymanie wagi ma zapewnić spożywanie nieco powyżej 1500 kcal i zastępowanie jednego konwencjonalnego posiłku saszetką Cambridge.

Z kolei Amerykańska wersja tej diety zakłada 5 odrębnych programów odchudzania takich jak:

  • Regularny – opracowany tak, aby chudnąć od 1 do 2,5 kg tygodniowo. Dieta dostarcza dziennie 820 kcal z 3 posiłków Cambridge oraz jednego zwykłego posiłku o wartości energetycznej 400 kcal. Dziennie trzeba wypijać 8-10 szklanek wody. Dozwolona jest kawa i herbata, ale nie można nimi zastępować wody. Program nie narzuca ograniczeń czasowych do jego stosowania.
  • Szybki Start – program analogiczny do brytyjskiej wersji diety. Można go stosować maksymalnie 2 tygodnie.
  • Kontrolowany przez lekarza – zalecany osobom, które chcą schudnąć 15 kg i więcej lub są pod kontrolą lekarza z powodu sytuacji zdrowotnej. Jest to właściwie wersja brytyjska diety, w której zwrócono uwagę, iż na 5-7 kg przed osiągnięciem celu trzeba zastosować program regularny.
  • Stabilizacja – do posiłków Cambridge stopniowo dodaje się konwencjonalne posiłki w celu ustabilizowania osiągniętej masy ciała.
  • Nowe nawyki żywieniowe – w celu utrzymania masy ciała po odchudzaniu jeden z posiłków ma być zastępowany saszetką Cambridge. Taki sposób żywienia nie jest rekomendowany przez żadną instytucję zajmującą się odżywianiem.

Czytaj też: Dieta norweska na odchudzanie >>

Efekty diety Cambridge

W tej diecie wyróżnia się dwa etapy. Pierwszy z nich zakłada spożywanie tylko posiłków w proszku. Nie może, jednak trwać to więcej niż 3 tygodnie. Możemy wtedy spożywać od 800 do 1000 kalorii. Przez ten czas powinna spadać masa naszego ciała. Wtedy organizm zacznie wykorzystywać naszą tkankę tłuszczową do wytwarzania energii na działania w ciągu dnia. Zacznie się proces spalania tkanki tłuszczowe, dlatego też zaczniemy tracić na wadze. Jeśli chodzi o drugi etap to powinien on rozpocząć się po trzech tygodnia trwania etapu pierwszego. Chodzi w nim o powrócenie do normalnego odżywiania, a więc posiłków w pierwotnych wersjach. W przypadku, gdy w drugim etapie nie zauważymy spadku na wadze to oznaczać będzie to, że prawdopodobnie nie postępowaliśmy zgodnie z zaleceniami producenta. Ponadto w diecie mogły pojawić się produkty bogate w tłuszcze oraz sól. Wtedy może być niezbędne powrócenie do pierwszego etapu. Jeśli chodzi o jakiekolwiek zmiany to powinny być one konsultowane z lekarzem lub dietetykiem. Dodatkowo warto wiedzieć, że zalecane jest, aby dieta była prowadzona pod okiem specjalistów.

Czytaj również:  Dieta lekkostrawna - Co jeść? Opis diety

Wady diety Cambridge

Tak naprawdę w każdej diecie da się znaleźć plusy i minusy – tak jest także w tej diecie. Jakie zatem są wady w tej diecie? Nie jest to żadna dieta cud i niezbędne jest stosowanie się do zaleceń producenta. Ważne jest, aby nie podjadać między posiłkami, a nawet podczas wyjść do barów czy pubów nie można pozwolić sobie na rozpustę. W przypadku, gdy złamiemy zasady to efekty nie będą już takie zadowalające.

Zalety diety Cambridge

Teraz powiedzmy sobie o zaletach wspomnianej diety. Przede wszystkim jest to dieta łatwa i nie wymaga od nas większego zaangażowania, bo jemy tylko i wyłącznie posiłki w proszku, a co za tym idzie nie musimy ich przygotowywać. Jest w pełni bezpieczna co bez wątpienia jest bardzo ważne.

Jakie są produkty wskazane?

Jeśli chodzi o fazę odchudzania to są to gotowe dania takie jak:

  • zupy o kaloryczności 144 kcal na porcję w smakach pomidorowym, jarzynowym, porowym, grzybowym, kurczaka z grzybami, orientalnym,
  • napoje (144 kcal/porcja) w 9 smakach, m.in. cappuccino, truskawka, wanilia, kakao,
  • owsianki (148 kcal/porcja) o smaku jabłkowo-cynamonowym i orzechowym,
  • batony (168 kcal/porcja) w 7 smakach, np. żurawinowym, orzechowym,
  • budyń ryżowy (177 kcal/porcja) o smaku waniliowym,
  • spaghetti bolognese (208 kcal/porcja),
  • dania gotowe na obiad, np. kurczak curry (ok. 300 kcal/porcja) – dopiero w fazie stabilizacji i utrzymania wagi.

Jeśli chodzi o picie to najlepiej, aby była to woda, herbata lub czysta kawa. Zabronione jest picie soków owocowych, żadnych napojów z cukrem, napojów alkoholowych, kawy i herbaty z mlekiem.

Jak dieta Cambridge wpływa na zdrowie?

Faktem jest to, że wspomnianą dietę często krytykują lekarze czy naukowcy. W dużym stopniu trzeba ograniczyć dostarczanie kalorii do naszego organizmu, a to pozwala nam schudnąć. Warto wspomnieć o tym, że podczas odchudzania tracimy nie tylko tkankę tłuszczową, ale również masę mięśniową. Czy jest to niekorzystne? Masa mięśniowa jest aktywna metabolicznie, co oznacza, że im mniej jest jej w organizmie, tym mniej kalorii człowiek spala. Kończąc „dietę cud”, zwykle szybko przybiera się na wadze i jest to tkanka tłuszczowa.

Pogorszeniu ulega proporcja masy mięśniowej do tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie nasze narządy wewnętrzne są bardziej otłuszczone, organizm funkcjonuje gorzej przez co trudniej się chudnie.

Jeśli będziemy przez kilka tygodni dostarczać do naszego organizmu 400-500 kalorii to może być to po prostu niebezpieczne dla zdrowia. Nie da się, jednak przewidzieć jakie będą tego konsekwencje, ponieważ każdy organizm w rzeczywistości jest inny.

Wspomnijmy o tym, że produkty grupy Cambridge są w stanie pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminy i składniki mineralne. Faktem jest to, że w rzeczywistości nic nie jest w stanie zastąpić produktów pochodzenia naturalnego.

Czytaj też: Dieta doktor Ewy Dąbrowskiej na odchudzanie >>

Przeciwwskazania diety Cambridge

Bez wątpienia jest to dieta przeznaczona dla zdrowych osób dorosłych. Zdecydowanie nie powinny jej stosować osoby poniżej 18. roku życia, osoby w podeszłym wieku czy kobiety w ciąży lub karmiące piersią. Dodatkowo diety tej nie poleca się osobom z nadciśnieniem tętniczym, chorobami nerek, wątroby oraz cukrzycą. Jeśli chcemy stosować tę dietę bez kontroli lekarza to nie powinno być to dłużej niż do momentu utraty 15 kg masy ciała. Przedstawiciele, którzy sprzedają posiłki sporządzili listę przypadków, które wykluczają zastosowanie wspomnianej diety, a są to:

  • wiek: mniej niż 14 lat,
  • uzależnienie od substancji psychotropowych, narkotyków, alkoholu,
  • ciąża, karmienie piersią i okres połogu,
  • leki MAOI (inhibitory monoaminooksydazy),
  • leki na otyłość,
  • wskaźnik BMI < 20,
  • atak serca lub udar mózgu,
  • anoreksja,
  • porfiria,
  • schizofrenia lub inne zaburzenia psychiczne.
Czytaj również:  Dieta kopenhaska – dieta na odchudzanie z efektem jo-jo

Autorem artykułu jest Monika Więckowska

Dieta Cambridge – dieta na odchudzanie 2Konsultantka dietetyczna.

✓ Zweryfikowany

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.